Aegean: Την δανείζουν εκατομμύρια οι επιβάτες πελάτες της - Δωράκι Μητσοτάκη
Άτοκα δάνεια ύψους δεκάδων, ίσως και εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και διάρκειας 18 μηνών εξασφάλισαν από χιλιάδες πελάτες της Aegean Airlines που έχουν αγοράσει και προπληρώσει εδώ και πολλούς μήνες τα εισιτήρια τους οι βασικοί μέτοχοι της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρίας, με τις «πλάτες» της κυβέρνησης.
Πρόκειται περί πρωτοφανούς σκανδάλου σε παράβαση όλων των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συντελείται υπό το πρόσχημα του κορονοϊού με επίκληση τη δεινή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι αεροπορικές εταιρίες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το ζήτημα λαμβάνει τεράστιες διαστάσεις γιατί πριν μερικές μόλις εβδομάδες η εταιρία είχε πανηγυρικά ανακοινώσει ότι διαθέτει επαρκή ρευστότητα προκειμένου να αντιμετωπίσει την κρίση. Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των βασικών μετόχων της Aegean Αir περιλαμβάνονται οι οικογένειες Λασκαρίδη (πλοιοκτήτες και μεγαλοξενοδόχοι), Δαυίδ (Coca Cola), Κωνσταντακόπουλου (πλοιοκτήτες και μεγαλοξενοδόχοι) και Βασιλάκη (αντιπροσωπείες αυτοκινήτων κ.λπ.).
Οι επιφανείς αυτοί οικονομικοί παράγοντες της χώρας αντί να βάλλουν «το χέρι στην τσέπη», αρκούνται σε διάφορες θεατρικές δωρεές (πχ παραχώρηση αεροσκαφών της εταιρίας για την μεταφορά υγειονομικού υλικού από την Κίνα) δεχόμενοι τις ευχαριστίες της κυβέρνησης και επιτρέπουν στην διοίκηση της Aegean Αir να παραβαίνει τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Είναι σαφές ότι επιχειρούν να αποφύγουν την συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην κεφαλαιακή ενίσχυση της εταιρίας και επομένως την κρατικοποίηση. Η στάση αυτή της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πολιτική που ακολουθούν άλλες κυβερνήσεις της ΕΕ (π.χ. Πορτογαλία) που συζητούν την επανακρατικοποίηση των εθνικών αεροπορικών εταιριών. Ας σημειωθεί ότι ακόμη και η δεξιά κυβέρνηση της Αυστρίας μελετά την κρατικοποίηση της Austrian Airlines.
Θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη σύντομα θα βρεθεί υπόλογη ενώπιον των Κοινοτικών Αρχών για συμπαιγνία στην κραυγαλέα παραβίαση των Ευρωπαϊκών Κανονισμών 261/2004 ο οποίος διασφαλίζει τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης με άμεσες αποζημιώσεις.
Μάλιστα, στις αναλυτικές οδηγίες 11 σελίδων της Κομισιόν, στην παράγραφο 2.2 υπάρχει ειδική αναφορά ότι «σε περίπτωση που ο αερομεταφοράς προσφέρει πιστωτικά κουπόνια, αυτή η προσφορά δεν επηρεάζει το δικαίωμα των επιβατών να επιλέξουν την επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου αντί για το voucher» («If the carrier proposes a voucher, this offer cannot affect the passenger’s right to opt for reimbursement instead»).
Οι παραπάνω ειδικές οδηγίες, όπως διευκρινίζεται, δεν έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τα εθνικά κράτη, ωστόσο ερμηνεύουν τους κανονισμούς για τα δικαιώματα των επιβατών που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε.
Η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, στον αντίποδα της Κομισιόν και της επιτρόπου Μεταφορών, επέλεξε να κάνει το χατίρι στις αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας με την προχθεσινή νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (άρθρο 61) υποχρεωτική τη χορήγηση πιστωτικών κουπονιών διάρκειας 18 μηνών για τις ματαιωμένες πτήσεις όχι μόνο για το διάστημα που διανύουμε και τις υφιστάμενες ακυρώσεις, αλλά και για τις ματαιώσεις μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020! .
Όπως αναφέρει συγκεκριμένα η ΠΝΠ: «Για το χρονικό διάστημα από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, ισχύουν αναγκαστικά τα εξής:
Απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου αεροπορικών εισιτηρίων προς επιβάτες λόγω ματαιώσεων πτήσεων, εφόσον προβλέπονται από την ενωσιακή ή εθνική νομοθεσία, ικανοποιούνται με την παροχή προς τους δικαιούχους πιστωτικού σημειώματος ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης. Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται από τον αερομεταφορέα και έχει ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του αερομεταφορέα. Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή. Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος κι αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί».
Ρόλο πολιορκητικού κριού, ανέλαβε η ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Ελίζα Βόζεμπεργκ και στενή φίλη του υπουργού Μεταφορών Κ. Καραμανλή κατέθεσε ερώτηση προς την Κομισιόν ζητώντας να τροποποιηθούν βασικές παράμετροι στον Κανονισμό . Η κυβέρνηση, λοιπόν, και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, στον αντίποδα της Κομισιόν και της επιτρόπου Μεταφορών, νομοθετεί για τις αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας με την νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (άρθρο 61) υποχρεωτική τη χορήγηση πιστωτικών κουπονιών διάρκειας 18 μηνών για τις ματαιωμένες πτήσεις όχι μόνο για το διάστημα που διανύουμε και τις υφιστάμενες ακυρώσεις, αλλά και για τις ματαιώσεις μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2020.Σημειώνεται ότι το voucher με το οποίο αντικαθίσταται εισιτήριο που έχει εκδοθεί έχει διάρκεια 18 μηνών. Αν δεν χρησιμοποιηθεί μέχρι τότε ο αγοραστής του εισιτηρίου μπορεί να απαιτήσει πίσω τα χρήματα του. Δηλαδή για εισιτήριο που αντικαθίσταται με voucher σήμερα η επιστροφή των χρημάτων του επιβάτη θα πραγματοποιηθεί στις ΑΡΧΕΣ του 2022 και ΑΤΟΚΑ!
Δεν υπάρχουν σχόλια